Pod koniec lat 20 XX w. PKP zagospodarowały niszę jaką dawała rodząca się turystyka o charakterze masowym, tym bardziej, że władze państwowe zobligowały PKP do upowszechnienia turystyki i krajoznawstwa. PKP wyszło z inicjatywą urządzania zjazdów masowych i wprowadzenia tzw. pociągów popularnych, w tym rajdowych. Nie były to stałe połączenia rozkładowe, lecz specjalnie opracowane trasy przejazdu. Na miejscu docelowym czekały na podróżnych atrakcje, np. zorganizowane wydarzenia i imprezy okolicznościowe lub zwiedzanie zabytków z przewodnikami.
7 lipca 1934 r. o godz. 23 z Warszawy w podróż okrężną po Europie (Warszawa, Berlin, Bruksela, Paryż, Marsylia, Cannes, Mediolan, Wenecja, Wiedeń, Warszawa) wyruszył pociąg rajdowy. Wycieczkę liczącą 260 osób umieszczono w 11 wagonach po 4 osoby w przedziale. Z jakich udogodnień mogli korzystać podróżni? M.in. z wagonu kąpielowego i fryzjera, kantoru wymiany walut, baru. Tego typu pociągi kursowały także na trasach krajowych, szczególnie do kurortów narciarskich.
Komentarze
Prześlij komentarz