"Do jakich rozmiarów
doszedł w ostatnich czasach przemysł samochodowy, świadczyć może
zorganizowane przed pół rokiem w Warszawie Tow. Akc. Samochodów
„Fiat", założone celem sprzedaży samochodów włoskiej
fabryki „Fabbrica Italiani Automobili Torino" — czyli w
skróceniu „ F I A T “ . Towarzystwo to posiada w Warszawie przy
ulicy Moniuszki pod Nr. 2 swoją siedzibę, imponującą wprost swoim
ogromem i bogactwem, nietylko z uwagi na ilość mieszczących się
tam maszyn, lecz również na wykwintne urządzenie salonów, w
których stale stoi 20 maszyn na składzie, począwszy od
najmniejszych i zupełnie skromnych, a skończywszy na bardzo silnych
i luksusowych. Skład samochodów „Fiat" jest pierwszym w
Warszawie urządzonym na sposób prawdziwie zagraniczny i z iście
amerykańskim rozmachem. A więc na parterze znajdujemy jeden wielki
hall, gdzie prócz 4 samochodów, mieści się elegancki i gustownie
urządzony salon, w którym koło godziny 5 po południu gromadzą
się zwykle sportsmeni dla odczytywania specyalnych automobilowych
pism i dowiedzenia się, co też nowego w świecie samochodowym
powstało, o czem „F ia t" jest najlepiej i najprędzej
poinformowany zarówno przez pisma zagraniczne, których dużą ilość
dla swych gości prenumeruje, jak i przez swoje własne miesięczne
wydawnictwo „Revue Fiat". Z hall‘u na parterze prowadzą
schody do obszernych suteryn, gdzie mieści się z łatwością
kilkanaście maszyn, którem i nawet czasami, w celach demonstracyi,
jeżdżą Fiatowscy szoferzy po tych olbrzymich suterynowych salach.
Samochody są spuszczane na dół za pomocą specyalnej. ad hoc
zbudowanej amerykańskiej windy „Otis“, która podobno jest
pierwszym tego rodzaju egzemplarzem na kontynencie. Całe umeblowanie
i w ogóle urządzeniu nietylko Warszawskiego, ale i wszystkich
oddziałów w Cesarstwie jest dziełem Tow. Akc. Z. Szczerbiński i
S-ka."
Tekst i zdjęcia - "Świat", 1914, nr 3
Komentarze
Prześlij komentarz