Hangar
ten wybudowany w latach 1927—1928 przez Przedsiębiorstwo
inżynieryjno-budowlane inż. Cezary Lubiński i S-ka w Warszawie
„według własnego projektu odznacza się śmiałem ujęciem
konstrukcji i jej wykonaniem. Hangar bowiem przekryty jest dachem
żebrowo-łukowym z żelbetonu o rozpiętości w świetle 52 m bez
jakiegokolwiek bądź ściągacza, przyczem parcie poziome przenosi
się za pomocą masywnych ram przybudówek na ziemię. Dach ten
został zabetonowany bez rusztowań. Szalunki zostały podwieszone do
armatury żelaznej łuków, którą wykonano tak sztywną, że mogła
nieść ciężar własny betonu i szalowania. Przez usztywnienie
armatury zostało samo wykonanie obniżone w koszcie i uproszczone,
jednocześnie zaś konstrukcja dachu na tem zyskała. Na szczególną
uwagę zasługuje również samo betonowanie łuków. Zamiast
betonować łuk strefami w różnych miejscach, jak to się zwykle
robi, betonowano łuk bez żadnych przerw, począwszy od wezgłowia
do klucza przeciwdziałając niepożądanym deformacjom łuku
zapomocą podwieszania i zdejmowania worków wypełnionych piaskiem
(...). Sposób ten, pierwszy chyba raz w całej technice zastosowany
dał rezultaty bardzo zadowalające.” Przegląd Budowlany, 1930 nr
1
Komentarze
Prześlij komentarz