![]() |
Wielki wiadukt na Powiślu w czasie budowy linii średnicowej, Inżynier Kolejowy 1928 nr 11 |
Najmniej znaną, bo praktycznie już dziś nieistniejącą jest estakada na warszawskim Powiślu. Wybudowano ją w latach 1921–23 jako element podejścia linii średnicowej do mostu przez rzekę dla przeprowadzenia torów przez zabudowane obniżenie terenu u podnóża wiślanej skarpy. Budowla miała 340 m długości i średnią wysokość aż 10 m. Pierwsze pociągi przejechały po niej jednak dopiero w 1933 roku! Z powodu kryzysu linię średnicową wybudowano tylko jako dwutorową. Po wojnie od południa dobudowano planowaną już wcześniej drugą parę torów dla ruchu podmiejskiego, kryjąc estakadę w znacznej części w nasypie ziemnym. Jej krótki, prawie niewidoczny z ulicy odcinek zachował się pomiędzy ul. Solec i Kruczkowskiego, ale arkady zostały częściowo wypełnione betonowymi wzmocnieniami nasypu.
Komentarze
Prześlij komentarz