Jest przy ul. Belwederskiej 16 taki zapyziały budynek niepasujący do otoczenia. Czerwona tabliczka głosi, że to Sekcja Prewencji Komendy Rejonowej Policji Warszawa I. Ale okazuje się, że budynek ten ma całkiem ciekawą historię. Powstały ok. 1929 roku został zaprojektowany przez architekta Edwarda Seydenbeutela i miał stanowić - jak donosiła prasa - ozdobę dzielnicy belwederskiej. W 1930 roku otwarto tu pierwszy w dziejach Warszawy salon wystawowo-samochodowy i warsztat firmy "Auto Koncern", która reprezentowała w Polsce firmę Chrysler. W 1937 r. budynek należał już do Polskiego Fiata S.A. Na Belwederskiej w końcu lat 30. planowano uruchomienie stacji obsługi podobnej do tej, jaka działała na Królewskiej przy pl. Piłsudskiego, i rozważano przeniesienie tu przynajmniej części linii montażowych z ulicy Sapieżyńskiej 6. W czasie hitlerowskiej okupacji warsztaty i salon przejęła niemiecka firma BruhnWerke. Piękny nowoczesny budynek doby funkcjonalizmu został bardzo uszkodzony w trakcie Powstania Warszawskiego - zniszczeniu uległa hala warsztatowa oraz fragment budynku frontowego. Częściowo odbudowany po wojnie budynek frontowy jest skrócony o dwie prawe osie i ma znacznie przekształconą elewację. Za nim znajduje się odbudowana hala warsztatowa. Po wojnie warsztaty te przekształcono w garaże Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego.
|
Widok budynku frontowego i hali, Auto 1930 nr 3 |
|
Wnętrze hali |
|
Wnętrze budynku frontowego - I piętro |
|
Widok hali od strony ul. Nabielaka |
|
Wnętrze hali |
Komentarze
Prześlij komentarz